* מידע נוסף
תפריט נגישות

משה-אביגדור פרלשטיין ז"ל

רשימות לזכרו

לדמותו

לזכרו - עמ' 1
אלבום תמונות

פגישתי הראשונה עם משה פרלשטיין בארץ היתה בקיבוץ הנציב אשר בעמק בית שאן. זהו קיבוץ של הפועל המזרחי אשר בו נמצא הגרעין האמריקאי-דרום אפריקאי. משה נמצא בגרעין הזה במשך ימות הקיץ. בחורף היה סטודנט באוניברסיטה העברית במחלקה לחקלאות - אין ספק שהוא רצה להכנס לקיבוץ בגמרו את האוניברסיטה.
בבואו לעין הנציב לפנות ערב כל החברים התכוננו לארוחת ערב - אלו מהם היו במקלחת - אחרים נמצאו בחדר האוכל ושוחחו עם חברים - אחרים קראו את העיתון שהאוטו הביאו - זוגות זוגות טיילו במשק... אחרי זמן מה הביאו אותו לאוהלו של משה. הוא ישב לבדו באוהלו - בכסא נוח - על ידו מנורת נפט - וקרא ספר, וזאת היא תמונה רגילה למדי - כך אפשר היה למצאו מדי יום ביומו - כלל החברים נמצאים בחדר האוכל ושרים או רוקדים או מתאספים - משה - לבד באוהלו יושב על יד שולחנו - מנורת נפט מאירה - והוא קורא ספר; או - חברי הגרעין מתאספים באוהל אחד כדי להאזין למוסיקה - איפה משה? כרגיל - משה לבד - וקורא.
למרות התמונות הנ"ל כנראה שהוא אהב גם חברה - ביחוד אהב להתווכח ומה פירוש להתווכח? - לשעות רצופות. וכדאי לציין שהיו כאלה שהאמינו שהוא מתווכח ומתנצח סתם לשם וויכוח לשמה - כי לעתים היה חוזר על דבריו - לא היה מרגיש בזה וממשיך בוויכוח.
וגם טוב לב היה - בפעם האחרונה בעזבנו את עין הנציב הוא הצליח להשיג כרטיס ישיבה באוטו לירושלים, אך כנראה שהיה איזה בלבול והכרטיס בשבילי לא היה מוכן - כשזה נודע לו - סחב אותי למשרד - באמרו - "מה פירוש שלי סדרו כרטיס ולך לא! אני כבר אסדר אותם - בואי - תראי תקבלי כרטיס", ובאמת - הוא סידר אותם ויצאנו מן המשרד עם כרטיס נסיעה בידי.
משה היה בעל תפיסה דתית - לא משום שלמד בישיבה באמריקה - או משום שהושפע מהוריו האדוקים - אלא שהאמין בזה בלב שלם. הוא הבין את החיים הדתיים - ובחר בדרך זו ללכת בה - הוא לא חיפש וותורים ולא סבל פשרות - שמעתי מפי חברה שנמצאה בכיתה שלו שממנה יצא לפעולה האחרונה - שהוא תמיד חבש כיפה על ראשו - ושבבסיס היו לו כלים מיוחדים שמהם היה אוכל.
מפי חבר אחר שמעתי - שאלו את משה שבועות אחדים לפני שיצא לפעולה - איך זה שהוא נמצא בין כאלה שכבר מכירים "כלים" ובכלל כבר מבינים את "הענינים" - ענה - "זה לא חשוב - אני אספיק ללמד - הרי אני מוכרח להצטיין אני מוכרח לעשות משהו בשביל ארצנו. השואלים נשתתקו, והוא המשיך להתכונן ובאמת עשה משהו.

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה