תפריט נגישות

רב"ט יוסף "יופ" קופלר ז"ל

יוסף קופלר
בן 26 בנפלו
בן סבינה ומשולם
נולד בפולין
בט' בכסלו תרפ"ג, 29/11/1922
התגורר בעין הנצי"ב
התגייס ב-11.11.1947
שרת בחי"ש, חיל השריון
יחידה: גדוד מכמש, מפח"ט 514
נפל בקרב
בה' בשבט תש"ח, 16/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סמוך לכפר צוריף
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 18, שורה: 03, קבר: 02.
הותיר: אשה - מרים

קורות חיים

קופלר יוסף ("יופ") בן משולם וסבינה. נולד ביום ט' בכסלו תרפ"ג (29 בנובמבר 1922) בסטניסלב, פולין, בבית ציוני-מסורתי. בעודו ילד עברה משפחתו לדרזדן שבגרמניה. שם למד בבתי-ספר כלליים וכן בתלמוד-תורה של קהל החרדים, וזמן-מה גם בישיבת ד"ר הופמן בפרנקפורט.

בן תשע הצטרף לתנועת "תורה ועבודה" ובשנת 1938 עלה ארצה עם חברת-הנוער הראשונה שנתקבלה במקוה-ישראל. היה מראשוני הגרעין "אמונים", שהתישב בשנת תש"ו בעין-הנצי"ב, ומפעילי הקבוצה. כמזכיר הקבוצה ניסה לאחד את רצונו הכביר ללימודים עם דבקותו להווי הקבוצתי שבערכו המוסרי האמין מאד, לשם כך עבר בראשית תש"ז ירושלימה כדי להשתלם במכון לחקלאות. אחר-כך שימש כמזכיר הסמינריון למדריכים דתיים מטעם המחלקה לעליית ילדים ונוער של הסוכנות היהודית.

בעודו נער הצטרף לשירות הבטחון ובימי מלחמת-העולם השניה השתתף בפעולות מעבר לגבולה הצפוני של הארץ. באחד ממכתביו כתב: "איני יכול להשתחרר מהצל הכבד, שהתקופה שאנו חיים בה, מטילה על הכל... גורל הישוב- גורלי...".

בפרוץ מלחמת-השחרור היה פעיל בהגנת ירושלים וסביבתה, השתתף בפעולה בשיך ג'ראח ואף הצטיין בה. לא אהב שירי תהילה ומאמרים על "הגבורה" ובשמעו פעם שיר על "ליל פיצוץ הגשרים" אמר, ספק רציני, ספק מחייך: "לנו אסור לכתוב שירים על פעולותינו, מוטב נעשה יותר מתוך ענווה". ראה לעצמו חובה וזכות מיוחדת לחוש לעזרת גוש עציון. יצא עם ה"ל"ה" ונפל עמהם ב-16.1.1948. והובא לקבורה בכפר-עציון. משם הועלו עצמותיו, עם עצמות כל חללי גוש עציון, למנוחת-עולמים להר-הרצל בירושלים ביום כ"ה במרחשון תש"י (17.11.1949).

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה