תפריט נגישות

יעקב בן עטר ז"ל

יעקב בן עטר
בן 19 בנפלו
בן מרים ושמעון
נולד בירושלים
בי"ד באדר א' תרפ"ט, 24/2/1929
התגורר בירושלים
שרת בחי"ש ירושלים, חיל השריון
יחידה: גדוד מוריה, מפח"ט 514
נפל בקרב
בה' בשבט תש"ח, 16/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סמוך לכפר צוריף
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 18, שורה: 06, קבר: 02.

קורות חיים

יעקב, בן שמעון ומרים, נולד ביום י"ד באדר א' תרפ"ט (24.2.1929) בירושלים. נצר למשפחה ספרדית אצילה של סופרים ומשכילים וחוקרי כתבי-הקודש. חוטר מגזע הרה"ג חיים בן-עטר בעל "אור החיים". נכד הרה"ג יעקב בן-עטר, ראב"ד לעדת המערביים בירושלים. דודו היה חיים בן-עטר, עורך העתון היומי "החירות" בזמן שלטון התורכים, שלחם להפצת הלשון העברית והרעיון הציוני והלאומי בארץ-ישראל. כבר בבית-הספר העממי הדתי "בית אהרון" גילה כשרונות בלתי-מצויים ובעזרת מנהל בית-הספר קיבל סטיפנדיה כדי להמשיך בלימודיו. סיים את לימודיו התיכוניים ונכנס לאוניברסיטה ואף בה קיבל סטיפנדיה.

למד ספרות ערבית, היסטוריה ולשון עברית. היה פעיל בתנועת "המכבי הצעיר" והתאמץ למזג את "הצופים" עם "המכבי הצעיר" לתנועה אחת בארץ. בהיותו בן 17 וחצי כבר שימש בתפקיד מרכז ארצי של התנועה. התעתד לעסוק בהוראה. לרגל תפקידיו החינוכיים בתנועה נדרש להשתחרר מהגיוס. אך לא הסכים לכך וניסה למזג לימוד ושירות, כשאר חבריו הסטודנטים בירושלים. השתתף בקרבות במבואות ירושלים וכאשר נקראה המחלקה הנבחרת של ה"ל"ה" לעזרת גוש עציון - הצטרף גם הוא אליה ונפל בה' בשבט תש"ח.

במכתב לחבר יומיים לפני מותו, כתב בין היתר: "אגיד לך את האמת בתחילה: במצבנו כיום בירושלים ובמצבי אין לי חשק לכתוב הרבה ולספר. אנו כיום רואים, שומעים ושותקים - סופגים מראות אל תוכנו ומי יודע מתי יעלו מראות אלה עוד הפעם. לו לא השכחה, מי יודע לאן היינו מגיעים. ושכחה זו מביאה גם לידי אדישות וקשיחות נפש וקהות ההרגשה... מאחל אני לך הצלחה בעבודתך בתנועה, תפקיד שמאורעות ימינו דחוהו לקרן זוית נשכחה ו"כביכול" פחות חשובה. פעל והפעל!"

הובא לקבר-אחים בכפר-עציון ומשם הועבר עם שאר חללי הגוש להר-הרצל בירושלים ב-17.11.1949 בן 19 היה בנפלו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה