תפריט נגישות

סגן דב דובי אדר ז"ל

דב אדר
בן 21 בנפלו
בן חנה ויהודה כץ
נולד בתל אביב
בז' בתמוז תש"י, 22/6/1950
התגורר בתל אביב
התגייס ב-אוגוסט 1968
שרת בחטיבת גולני
יחידה: סיירת אגוז
נפל בעת מילוי תפקידו
בו' בשבט תשל"א, 31/1/1971
מקום נפילה: אל חיאם
באזור לבנון
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול

קורות חיים

בן יהודה כץ ז"ל וחנה. נולד ביום ז' בתמוז תש"י 22.6.1950 בתל-אביב. אביו היה נכד לאחד ממיסדי ראש-פינה, ואמו - בתו של ארתור הרצוג, מראשי יהדות צ'כיה. בקיץ 1953 מצא אביו את מותו בעת שירותו. הניח אחריו אישה צעירה, חנה (לבית הרצוג) ילידת 25.5.1930 ובן דב (דובי). לימים נישאה חנה לחיים אדר, חבר למרד בשלטון הבריטי שאימצו לבן, והיה חברו הקרוב של אביו. דובי הסתגל לחיים ברצון, וחיים התמסר לילד בכל חום ליבו, שימש לו כאב ואימץ אותו לבן. כשהיה דובי ילד, נמשך לחיי-כפר ולבעלי-חיים ואהב לשהות בבית דודתו במושב ולעזור בעבודה, בלול וברפת. הוא למד בבית-הספר על-שם א.ד. גורדון בתל-אביב ובבית הוריו חונך על ההכרה בחובות ובזכויות של הפרט וספג ערכים לאומיים ואנושיים כלליים. בהשפעת מורו, נתן, השתנה יחסו של דובי לבית-הספר וללימודים. חיי הבית, סיפורי ידידים ומבקרים על חייו של יהודה כץ, הביקורים השנתיים ביום הזיכרון בגלעד לחללי חיל-האויר, הטיולים בארץ עם מסדר ז'בוטינסקי - כל אלה העמיקו את אהבת הארץ בלב דובי. הוא החל להתעניין בשאלות מדיניות והעמיק לחשוב בהן. אף על פי כן לא נגרע מאהבתו לחקלאות, ודובי החל את לימודיו התיכוניים בבית-הספר החקלאי בפרדס-חנה. שם נתגבש אופיו, נתעצבו תכונותיו ונתעמקו אהבתו ויחסו לבעלי-חיים, תוך כדי לימוד בתחום החי והצומח, הרחיב בעצמו את השכלתו בתחום תודות מלחמת היהודים לעצמאותם. הוא קרא הרבה על המחתרות ועל מלחמת השחרור. ונוסף לכושר המנהיגות, התגבשה בו בשנים אלה גם השאיפה להיאבק כדי להשיג דברים שנראו לו נכונים וצודקים. לפני שסיים את לימודיו בפרדס-חנה החל מטפח חלום, להקים חוות בקר ליד ראש פינה, מקום שם הייתה למשפחה אחוזת-קרקע. ליום סיום הלימודים בבית-הספר החקלאי הגה דובי רעיון אופייני לו - לממן את מסיבת הסיום. הוא וחבריו ביקשו שתועמד לרשותם חלקת אדמה, הם עיבדוה במשך העונה ובפדיון תנובתה ערכו את המסיבה. לאחר מסיבת הסיום, לפנות בוקר, הלך דובי לחלוב בפעם האחרונה את הפרה שבה טיפל.

דובי גויס לצה"ל באוגוסט 1968. תחילה אמר להתגייס למשמר הגבול, "שבו אוכל, פשוטו כמשמעו, להגשים את רעיון שמירת גבולות המולדת". אולם אחרי כן החליט להצטרף לסיירת, כי האמין שימצא בה הגשמה ועשייה. הוא ביקש מהוריו אישור להחלטה זו והם לא יכלו לסרב לו. ביחידה נפתח לפניו עולם של פעילות כלבבו - שדה, מסעות, חברים חדשים, וידידות שנתהדקה עד כדי אחוה. הוא שקע בלימוד הלכות לחימה, סיים קורס אחר קורס, עד שהגיע לקורס קצינים. ולבסוף חזר ליחידתו כקצין צעיר. המציאות החדשה, שנוצרה אחרי מלחמת ששת הימים, שינתה את אופי פעולות היחידה והיא עסקה בעיקר במארבים באזורי-הספר בעמק בית-שאן ובצפון כנגד מחבלים שניסו לחדור לארץ. עם כל מסירותו לתפקידיו ביחידה, לחייליו ולבעיותיהם, הירהר בעתידו והתחיל בהכנות להתקבל לפקולטה לחקלאות ברחובות. כשהיה בתל-אביב לצורך גיוס חיילים חדשים ליחידתו, נקרא טלפונית לחזור אליה. לאמו אמר בצאתו: "אל תדאגו, אחזור בעוד יומיים. להתראות!". ביום ו' בשבט תשל"א 31.1.1971, בעיצומו של קרב לחיסול בסיס מחבלים בכפר אל-חייאם, מעבר לגבול הלבנוני, נפצע סגן דובי פצעי מוות בצרור שנורה מתוך בית, שהוא וחייליו הסתערו עליו. הובא למנוחת עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית-שאול.

במכתב שנשלח להוריו כתב שר הביטחון את הדברים האלה: "הוא היה חייל מצויין, קצין מעולה וחבר למופת. דב היה אהוב על מפקדיו ועל פקודיו".

למרגלות קברו של דובי בבית הקרבות הצבאי בקרית שאול מוצב לוח נוסף:

לזכר יהודה כ"ץ בן דב ולובה

נווט חיל האויר

שמקום קבורתו במצולות ים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה