תפריט נגישות

טוראי נתן פנץ ז"ל

נתן פנץ
בן 31 בנפלו
בן שרה ויהודה
נולד ברוסיה
בי"ב בתשרי תרע"ח, 28/9/1917
התגורר בתל אביב
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בי"ט בניסן תש"ח, 28/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יפו
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן יהודה ושרה. נולד בי"ב בתשרי תרע"ח (1917) בויטבסק שברוסיה. בראשית 1921 עלתה המשפחה לארץ והתישבה בתל-אביב. למד בגימנסיה "הרצליה" ואחר-כך בגימנסיה "נורדיה", ושנה אחת למד באוניברסיטה האמריקנית בבירות. עבד כשנה במשרדי חברת-האשלג בירושלים ואחר-כך בפקידות בעירית תל-אביב, ובזמן האחרון - בניהול פנקסים במחלקת הגביה המאוחדת של העיריה.

מנערותו הצטין במשחק כדורגל והצטרף ל"מכבי הצעיר" ואחר-כך אל מחלקת הכדורגל של מכבי תל-אביב (הצטיין גם בכדור-סל, כדור-עף, שחיה ועוד). עלה לקבוצה א' ונודע כ"כוכב". ב-1936, בהיותו הצעיר שבחבורה במסע המשלחת של מכבי תל-אביב למשחקים באמריקה, מלאה העתונות שם תהילת משחקו. משחזר ארצה היה חבר בנבחרות ארציות במשחקים נגד קבוצות אורחות מפורסמות וב-1938 נגד נבחרת יוון, כאן וביוון, בתחרויות האזוריות המוקדמות על הגביע העולמי בכדורגל. ב-1939 עבר לאגודת בית"ר תל-אביב, כשהיתה עדיין בליגה ב', והשקיע הרבה מרץ וידיעה בהעלאת רמת קבוצתה עד שהוכשרה לעלות לליגה א' ולתפוס בה מקום בין הראשונות. שיחק באגודתו ובנבחרות עירוניות וארציות נגד קבוצות מעולות זרות וזכה בכמה תעודות-כבוד ואותות-הצטיינות.

לבו וידו פתוחים לחברים זקוקים לסעד והיה עוזר להם בסידורם בעבודה ובהלוואות. כמו-כן היה מאסף תרומות בין ידידים וחברים לעזרת משפחות חברים אסירי ציון ומחנות המעצר בארץ ובאפריקה, והסכומים שהוסיף משל עצמו למילוי ה"חסר" הצטרפו למאות לירות, וביום הששי בשבוע היה נוסע בעצמו אל המושבות, להביא למשפחות העצורים את כספי העזרה.

היה פעיל בעסקנות הספורט. הצטיין ביושרו והיה מכובד גם על יריביו. משאסר השלטון הבריטי את קיום אגודת הספורט בית"ר, וזו שינתה את שמה ל"נורדיה", לא יכול פנץ להשלים עם הסוואה זו וחזר ל"מכבי תל-אביב".

משהחלו המהומות בארץ, אחרי ההכרעה בלייק-סאכסס, יצא לאימונים ולשמירה על גבולות יפו בעמדות ה"הגנה" ו"אצ"ל", בהיות לו ידידים בשני המחנות. כשהגיע זמנו להתגייס לשירות מלא הצטרף לכוחות אצ"ל (לפי אחת הגרסאות הגיע לבחירה זו על ידי הטלת גורל שערך לעצמו בין אצ"ל ו"הגנה"). סיים קורס לקצינים והשתתף בפעולות שונות נגד האויב. מהשתתפותו בפעולה מוצלחת של אצ"ל נגד רכבת נשק ותחמושת בריטית ליד פרדס-חנה והחרמת מטענה היקר, הספיק לחזור עוד בו ביום לתל-אביב ולהשתתף בהתחרות כדורגל, בה הנחיל בשער היחידי שהבקיע, את הנצחון לקבוצתו.

להפצרתו שיתפוהו מפקדיו בקרב על יפו. משנפצע בתוך משורין בסימטה במנשיה, סירב לעזוב את מקומו ולעבור לבית-החולים. בא פגז בריטי שני והרג אותו ביום 28.4.1948. נקבר בנחלת יצחק. על שמו נקרא הגביע הנודד שתרמה בית"ר תל-אביב לקבוצות הנוער שלה בכדורגל.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה