* מידע נוסף
תפריט נגישות

טוראי שולמית דורצ'ין ז"ל

מהלומה לחטיבה

מהלומה לחטיבה

נפילת ניצנים הייתה מכה קשה לחטיבה, והייתה לה השפעה מדכאה על הישובים שבמרחב החטיבה.
העדר ידיעות בחטיבה על מהלך הקרב ומהירות נפילתה של הנקודה, גרמו לכך, שהחטיבה לא הספיקה להתערב כלל בקרב. גם מצבה הטקטי המיוחד של הנקודה, ושליטתו של האויב על גבעה 69 מנעו יציאתה של תגבורת מיידית לעזרת הנקודה או להנחתת מכה באגף האויב.
החטיבה בחרה להפעיל את כוחותיה בלילה. היא האמינה שניצנים תחזיק מעמד עד אז. רבה הייתה תדהמתה כאשר, לאחר קריאת ה-אס.או.אס. הבודדת של המשק, קלטה בשעה 12:00 את הודעת המצרים על ניצחון. ידיעות ממשיות ראשונות על אשר התרחש בניצנים הגיעו לחטיבה רק למחרתו, משהגיעו הדוחות של ארבעת הפליטים. בעקבות עדויות אלה נוצר הרושם, המוטעה, כי ניצנים נכנעה בטרם כלו כל הקיצין, רושם זה הוליד אצל המח"ט חשש, פן יחדור הלך רוח מסוכן, של אפשרות הליכה לשבי, אל ליבות הלוחמים ותושבי הישובים שבמרחב החטיבה.
המח"ט החליט, אפוא, להילחם נגד הלך רוחות מעין זה, ופורסם הדף הקרבי הראשון שחובר בידי אבא קובנר:

דף קרבי - כישלון

חזית הדרום

ניצנים נפלה
חטיבת גבעתי, מטה קרבי
עדיין חסר הדו"ח המהימן. טרם הגיעו לידנו כל הפרטים הנותנים רשות לערוך סיכום קרבי. לא כל שכן לחרוץ משפט סופי. אי לכך לא האשמה אנו באים להעלות, אלא אמירת דבר, שהשעה מחייבת מול אסונות העלולים להתרגש עלינו בימים הבאים, בשעה הקרובה. ואם גם יהיה הדבר נוקב ואכזרי, הכרח הוא להגידו כבר עכשיו, נוכח סכנות הבאות: נפילת ניצנים - כשלון הוא. כשלון חמור. והכישלון לא בנפילת הנקודה.
לא הראשונה בנופלים היא ניצנים: כי מועטים מול רבים עמדנו. כי דלים מול כבדי ציוד היינו.
כי אזרחים מתגוננים מול צבא סדיר נערכנו.
הלוחמים בחזית הדרום, חיילי החטיבה, מגיני הישובים! שעת הכניעה של ניצנים - היא שעה של צער רב ושל חשבון נפש עמוק ונוקב - וחשבון נפש מלא אומר: בית - אין מגינים על תנאי. הגנה - משמע: להכין את ההגנה, להכין: בכל כוחות הגוף והנפש! ואם יפקיד הגורל:
טוב ליפול בחפירת הבית מלהיכנע לפולש רצחני.
להיכנע- כל עוד חי הגוף והכדור האחרון נושם במחסנית - חרפה היא! לצאת לשבי הפולש - חרפה ומות!

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה