תפריט נגישות

רב"ט יצחק "סמיטי" סמוטריץ ז"ל

יצחק סמוטריץ
בן 22 בנפלו
בן שרה ויעקב
נולד בתל אביב
בי"ד באב תרפ"ה, 3/8/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל השריון
יחידה: הגדוד הרביעי - "הפורצים", חט' 188, גד' 53
נפל בקרב
בכ"א באייר תש"ח, 30/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

יצחק ("סמיטי") בן יעקב ושרה, נולד ביום י"ד במנחם-אב תרפ"ה בתל-אביב. אחרי סיום בית-הספר העממי למד חרטות בבית-הספר המקצועי על שם מכס פיין. היה חבר "הנוער העובד". התגייס לפלמ"ח ואחר-כך לפלי"ם ובמסירות לוהטת ואומץ-לב ביצע בתקופות המרי משימות נועזות: פיצוץ מסילות-ברזל וגשרים, העלאת מעפילים מהאניות, פריצה למחנה הבריטים בכפר-ויתקין ועוד.

בויכוחים עקרוניים היה קיצוני בעמידה על האמת שלו, בלי משוא-פנים, ובחיי החברה היה קיצוני בנכונות לעזרת הזולת. חובב ספורט יבשתי וימי ומוסיקה. מהרזרבה של פלמ"ח התגייס לשירות בראשית מלחמת השחרור. סיים קורס מ"כים חבלנות. שירת בליווי שיירות לנגב ולירושלים ומשם נשלח לשיירה לכפר עציון.

בשיירת נבי-דניאל נפצע בראשו ורסיסים נשארו בסמוך לעיניו. לשידולי חברים ומפקדים נעתר להפסיק את שירותו הקרבי ולרדת לתל-אביב כדי לרפא את עיניו. הריפוי נמשך יותר מדי ובינתים פלשו צבאות האויב לארץ והוא לא יכול לשאת את הישיבה הבטלה בעיר בשעה שחבריו נלחמים.

על אף אזהרות הרופאים הפסיק את ריפוי עיניו, הצטרף לחטיבת הראל והשתתף בקרבות לפריצת הדרך לירושלים. במשימה לפתיחת הדרך לטרון - שער הגיא, כאשר המצב בירושלים היה חמור ונצטוו לתקוף בכל מחיר, כמפקד מחלקת חבלנים חדר עם המחלקה לבנין משטרת לטרון. הבניין בחלקו הועלה באש, אך עקב אי הצלחת המשימה של כבוש הכפר יאלו ונקודה 395, רוכזה עצמת אש כבדה של מרגמות ותותחים אנטי-טנקיים, על הכח. איש מהחבלנים לא יצא חי מהבנין. יצחק נפל ביום 30.5.1948

גוויתו הועברה עם גויות חבריו ב-17.11.1949 לקבר-אחים על הר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה