תפריט נגישות

רב"ט יאיר זלצמן ז"ל

יאיר זלצמן
בן 21 בנפלו
בן לאה ושמואל
נולד בתל אביב
בי"ז בשבט תרפ"ז, 20/1/1927
התגורר בתל אביב
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב, חיל השריון
יחידה: חט' 401, גד' 9
נפל בקרב
בי"ט בחשוון תש"ט, 21/11/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ביר עסלוג'
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

זלצמן יאיר בן שמואל ולאה. נולד בי"ז בשבט תרפ"ז (20.1.1927) בתל-אביב. בוגר גימנסיה "שלוה" בתל-אביב. בעל כשרונות מוסיקליים בולטים. השתלם אצל טובי המורים בארץ. מגיל 14 ואילך חבר ה"הגנה". בשנת-השירות היה מקשר בין קצינים גבוהים של ה"הגנה" וזמן-מה גם נוטר. בתום שנת-השירות יצא לחוץ-לארץ, לפאריס, להשתלם במוסיקה.

עם פרוץ מלחמת-השחרור עבר לדרום-צרפת, פעל בארגון עליה ב' ובאימונים של אנשי גח"ל. עם התלקחות הקרבות בדרום, אחרי הפוגה ב', דחה את הפצרות הממונים עליו שיישאר, חזר ארצה באנית-העולים הראשונה והתגייס מיד לפלמ"ח. נשלח לשרת בהדרכה. לפי דרישתו הועבר ליחידה קרבית.

חניכיו למדו ממנו את השימוש בתת-מקלע, כלים קטנים, נשק קר וכן תרגילי שדה. אך כשאחד לא עשה את התרגיל כדבעי, לא שמעו מיאיר את הגערות המורגלות בפי המפקדים במקרים כאלה... אדרבה, הוא היה חוזר על התרגיל, ועל חיוך או בת-צחוק של מישהו מחניכיו היה מגיב אף הוא בבת-צחוק. בעיני החבר'ה היה זה גילוי חדש והפתעה נעימה - וזה קסם להם וקירבם אליו יותר ויותר.

ביום 18.11.1948, בפעולת סיור בתפקיד מ"כ, במשלט ביר-עסלוג', דרך על מוקש-נעל ומת בבית-החולים בתל-ליטינסקי בי"ט במרחשון תש"ט (21.11.1948). בו ביום נקבר בנחלת-יצחק.

בדברי הספד לזכרו נאמר: "יש אוהב את העולם מתוך אהבת עצמו. יאיר אהב את העולם מתוך אהבת הזולת. יאיר זה, ככל אותם ילדינו בהירי השיער , - הם לא ציפו לפקודה. את הפקודה נתנו הם לעצמם בהגיע שעתם - שעת המבחן. הם שנראו כה אדישים לאהבה להצלחה אישית, תהילה ועושר - אותם הלהיב רק מאבק הכבוד על העתיד, עתיד האומה "במולדת הנגאלת".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה