תפריט נגישות

סגן חיים חיימקה גולדיס ז"ל

חיים גולדיס
בן 24 בנפלו
בן רחל ואליעזר
נולד בעזה
בכ' בניסן תרפ"ד, 24/4/1924
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל הקשר והתקשוב, חיל השריון
יחידה: הגדוד הרביעי - "הפורצים", ר"מ 4 א' חט' 7
נפל בקרב
בכ' באדר ב' תש"ח, 31/3/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: חולדה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: קיבוץ חולדה

קורות חיים

גולדיס חיים ("חיימקה") בן אליעזר ורחל. נולד בעזה ב-24.4.1924 בהיותו בן שנה ומחצה עברו הוריו לירושלים, בה ביקר בגן-ילדים. בגיל חמש וחצי עבר לתל-אביב ולמד בבית-הספר העממי על שם אחד-העם ומשם עבר לבית-הספר התיכוני למסחר. בגיל צעיר היה למדריך במגרשי השעשועים על שם גוגנהיים וחבר פעיל ב"מכבי-עתיד". בן 16-17 הצטרף לשירות ה"הגנה". באותו זמן נתיתם מאמו.

בשנת 1942 הצטרף לפלמ"ח, שהה בבית-השיטה ובמשקים אחרים, בהם עבד הפלמ"ח. בזמן קצר היה למ"כ ואחר-כך עלה לדרגת מ"מ. התמחה במקצוע האלחוט. בתקופת המרי השתתף בפעולות עתלית ובהתקפה על שיירה בריטית בגליל. מטעם הפלמ"ח עבר לפעולה בעליה ב'. נשלח לאיטליה. משם הגיע עם אנית-מעפילים לארץ, נתפס ונשלח עם המעפילים לקפריסין. הוברח ושוב יצא בשליחות לחוץ-לארץ. שהה כשנה באיטליה ורומניה ועם הכרזת המדינה השתוקק לחזור והגיע לארץ באנית-מעפילים מקונסטנצה, נתפס ונשלח בשנית לקפריסין. כשחזר הביתה שוב לא רצה לצאת לחוץ-לארץ. חזר לפלמ"ח, לחטיבת הראל. הדריך בקורס לאלחוטאים.

בצאתו ללוות שיירה לירושלים נפל בקרבת חולדה ב-31.3.1948 נקבר בחולדה ב-2.4.1948 אחרי מותו הועלה לדרגת סגן ראשון.

מפקדו מספר כי לאחר שנפצע בשעת הנסיגה לא הרשה לחבריו להתעכב על-ידו והפציר בהם להציל את חייהם.

בדברי הספד של אביו כתב בין היתר:"..הפעם לא רצה עוד לצאת לחו"ל. למרות ההצעות שהציעו לו לחזור. לא! הוא לא יעזוב עוד את הארץ בימים טרופים אלה, בשעה שחבריו עמדו ועומדים במערכה קשה, רבים מהם אינם עוד בחיים וכיצד יעזוב הוא את הישוב לבדו לעמוד על נפשו והוא לא בתוכו?.. ומיד חזר לפלמ"ח".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה