תפריט נגישות

טוראי דן שטרן ז"ל

דן שטרן
בן 19 בנפלו
בן פרידה ודוד
נולד בתל אביב
בי"ח בסיון תרפ"ט, 26/6/1929
התגייס ב-12.12.47
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש), חיל השריון
יחידה: חט' 166, חט' 166
נפל בקרב
בד' באייר תש"ח, 13/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: כפר סבא הערבית
באזור מרכז הארץ והשפלה
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

דן, בן דוד ופרידה, נולד ב-26.6.1929 בתל-אביב. למד בבית-הספר "ביאליק" ונודע כתלמיד מצוין בכשרונותיו. בגלל המצב הבלכלי הקשה, שהחמיר עוד יותר לאחר שאביו הפועל נשבה במלחמה (כמתנדב לצבא) ונשלח לגרמניה, הוכרח להפסיק את לימודיו אחרי גמר בית-הספר העממי. והיה עובד ביום ומביא את שכרו הביתה ומוסיף להשלים את ידיעותיו בשיעורי-ערב ובלימודים בבית. עם שוב האב ועול הפרנסה הוקל מעל הנער, יצא פעם לחודש ימים להכשרה בקיבוץ. הצטרף לגדנ"ע, השתתף באימונים, בפעולות ובמסעות והיה לרוח החיה בקבוצה. אחר-כך היה חבר בחי"ש. למד נהגות כדי להסתדר בעבודה במקצוע זה וכבר הגיש את תעודותיו לבחינה. בינתים נפלה ההכרעה בלייק-סאכסס על הקמת מדינה עברית ובארץ החלו המהומות. ב-12.12.1947 התיצב דן להגנת המולדת. סיים קורס מ"כ ונתמנה למפקד כיתה. השתתף בפעולות לפריצת הדרך לירושלים, בקרבות הקסטל, ועוד.

הוא היה טוב במהותו, תמיד שואף לעשות טוב, לעזור לנרפה ולסבול את סבלו. תמיד היה ממלא את תפקידו שהוטל עליו בחשק רב ובמסירות נפש, כל זאת עשה בידעו כי יום יבוא ומעשיו למען המולדת יעלו פרי.

כשהיה חוזר הביתה לא סיפר על התלאות שעברו עליו, רק היה אומר: מתי זה כבר יגמר ואוכל לחזור הביתה לחיים הנורמליים. בחופשתו האחרונה אמר לחברתו: אני מרגיש מועקה, אינני יודע עם עוד נתראה, תמיד ניצלתי בנס מתוך האש, כמה פעמים אפשר עוד להנצל. למחרת נפל בפעולות "המדינה" בכפר-סבא הערבית ב-13.5.1948 ולא זכה לבוא לקבר ישראל.

מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה