תפריט נגישות

טוראי חיים ברנדה ז"ל

חיים ברנדה
בן 37 בנפלו
בן שרה ויהודה
נולד בארגנטינה
בז' באייר תר"צ, 5/5/1930
התגורר בחולון
התגייס ב-16.7.1958
שרת בחיל הנדסה
יחידה: גד' חה"ן
נפל בעת שירותו
בי"ח בסיון תשכ"ז, 26/6/1967
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
הותיר: אשה - שרה ושני ילדים - דניאל ועודד

קורות חיים

בן יהודה ושרה. נולד ביום ז' באייר תר"צ (5.5.1930) בבואינוס-איירס אשר בארגנטינה. בילדותו למד בבית-ספר יהודי שם וספג מתרבות עמנו, המשפחה גרה כל הזמן ברובע יהודי ובשנים שקדמו להכרזת המדינה הצטרף הנער לתנועה הציונית והיה בין חבריה הפעילים. סיים את לימודיו בבית-ספר יסודי ותיכון שם ואף החל את לימודיו באוניברסיטה המקומית עד שסיים את לימודיו בה וקיבל תואר של מהנדס מודד.

בפעילותו הציבורית בתנועה הציונית הצטיין בכושר האירגוני ובמנהיגותו. עד מהרה נהפך לראש תנועה של מגשימים. כיהן כמזכיר הפדרציה של האירגונים הציוניים בארגנטינה כולה וגם כמזכיר המגבית המאוחדת. בשנת 1957 על לארץ עם רעייתו והתיישב בחולון. היה מורה למתימטיקה ולפיסיקה בבית-הספר התיכון העירוני א' בתל-אביב ובמקביל לכך למד פדגוגיה ודידקטיקה באוניברסיטה של תל-אביב. בין שנת 1964 לשנת 1966 יצא בשליחות מטעם המגבית המאוחדת לישראל לארגנטינה ואורוגוואי. קיים קשרים עם עסקנים שונים למען המדינה וניהל פעולה ענפה בחוגי היהדות שם.

בחזרו לארץ המשיך בעבודתו כמורה וכמחנך ונוסף למשרתו הקודמת לימד בעוד כמה בתי ספר. נוסף לעבודתו הפדגוגית חיבר ספר להוראת המתימטיקה. המשיך גם את עבודתו הציונית בכתיבת מאמרים על הקשר בין עם ישראל ויהדות התפוצות, על נושאים אלה גם הירבה להרצות. נסיון בשירות צבאי היה לו כי הוא נתן שירות חובה בצבא ארגנטינה בשרתו שם.

בארץ גויס לצה"ל כשנה אחרי בואו אליה, בינואר 1959, בשירות מיוחד והיה במילואים בחיל-ההנדסה.

ביום י"ח סיון תשכ"ז (26.6.1967) נפל בעת מילוי תפקידו בעלות רכבו על מוקש. הניח אשה ושני ילדים. הובא למנוחת עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית שאול.

שמו יחד עם חבריו לעבודה שנפלו, הונצח על-ידי הסתדרות המורים בהרי ירושלים. בבית-הספר התיכון א' שבתל-אביב הוקמה ועדה למתן מילגות על שמו. בכרמיאל הוקם מועדון לצעירים על שמו על-ידי קרן היסוד ובתרומותיהם של דור ההמשך בארגנטינה. באותה ארץ הוקמו מספר ספריות ובתי-ספר יהודיים על שמו. ברבעונו של ארגון מורי בתי-הספר העל יסודיים בישראל הובאה רשימה לזכרו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה