תפריט נגישות

טוראי חיים אטלס ז"ל

חיים אטלס
בן 17 בנפלו
בן חנה ומנחם
נולד בגרמניה - סארבריקן
בכ"ו בתמוז תר"צ, 22/7/1930
שרת בגבעתי - תש"ח, חיל הקשר והתקשוב
יחידה: גד' 51
נפל בקרב
בג' באייר תש"ח, 12/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: דיר איוב
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן מנחם וחנה נולד ב-22 ביולי 1930 בעיר סארבריקן, חבל סאאר, גרמניה. המשפחה עלתה לארץ ב-1936, בהיותו בן שש, והשתקעה בתל-אביב. גמר את בית הספר "ביל"ו" ועבד בחשמלאות, מקצוע שמשך את לבו. היה פעיל בתנועת "המכבי הצעיר" וכבן 15 נכנס ל"הגנה".

עם הקריאה להתנדבות למערכות ישראל התגייס למרות גילו הצעיר והשתתף בפעולות רבות בסביבות תל-אביב: תל א-ריש, ג'בליה, ובית הקרן-הקיימת שליד בית-דגון. בבית זה עמד עם קומץ מגינים מול התקפות קשות של מאות אנשי כנופיות אשר הסתערו עליו פעם בפעם כדי לכבשו ולהבטיח לעצמם את הדרך בין בית -דגון לתל א-ריש ולסכן את כביש הנצחון ליד מולדת. מגיני המקום היו מנותקים כמעט מן הישוב, התבצרו תחת הקרקע ליד הבית שנחרב באחת ההתקפות והחזיקו מעמד בגבורה. באחת ההתקפות התקלקל האלחוט אשר קשר את המגינים עם המטה וחיים תיקן אותו ללא כל מכשירים. בפעולת "נחשון" נקרא לשרת כאלחוטאי בנשק הכבד של אז: מרגמת שלושה אינטשים. לאחר פעולת פריצת הדרך נפל למשכב, הבריא והמשיך בתפקידו בגדוד, שעבר בינתים לנכן והכין עצמו לפעולת "מכבי".

חיים עמד תמיד על כך שיציאוהו לפעולות וגם ביום ה-12 במאי, כששמע שיוצאים לירושלים, תבע מקצין-הקשר לצרפו לפעולה. באותו יום, ב-4 אחר הצהרים, נפגע ליד דיר-איוב בפגז האויב ונפל. ב-14.5.1948 הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בנחלת-יצחק.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה