תפריט נגישות

אריה קסלמן ז"ל

אריה קסלמן
בן 22 בנפלו
בן מרים ומשה
נולד ברומניה
בתרפ"ד, 1924
שרת בגבעתי - תש"ח, חי"ש
יחידה: גד' 54, חי"ש ת"א
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באדר א' תש"ו, 22/2/1946
בתקופת המאבק בשלטון הבריטי
מקום נפילה: משטרת שרונה (כיום הקריה-ת"א)
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק
הותיר: הורים ואחות

קורות חיים

בן מרים ומשה. נולד בשנת 1924 בעיר סרוקי, בבסאראביה שברומניה. בשנת 1934 עלה עם משפחתו - הוריו ואחותו - לארץ-ישראל והשתקע בתל-אביב, כאן החל את לימודיו בבית-הספר "תל נורדאו", אבל לא סיימם ועבר ללמוד בבית-הספר התיכון-מקצועי "מקס-פיין" כרי לרכוש לעצמו מקצוע ולסייע בפרנסת הבית. כעבור שלוש שנות לימודים בבית-ספר זה החל לעבוד במקצועו כחרט ובערבים למד בבית-הספר "פיטמן", להשלים את השכלתו התיכונית.

היה ידוע כנער חברותי, התחבב על חבריו והם נהגו להיוועץ בו בבעיותיהם השונות, תמיד הרגישו כעין יראת כבוד סמויה כלפיו. היתה בו רצינות שאין למצאה אצל ילדים מתחת לגיל בר מצוה. אך גם אחר כך היה תמיד מקדימם בהתבגרותו ובגיבוש אפיו, ברגישותו, בנאמנותו ובאחריותו. בצד עבודתו ולימודיו היה חבר פעיל בתנועת "הצופים" ושימש כמפקד גדוד של שבט צופי "הקהילה".

לימים הצטרף לארגון ה"הגנה", והשתתף בפעולות שונות שלה כמפקד כיתה בחי"ש ("חיל השדה"). בכ"א באדר א' תש"ו (22.2.1946) יצא בחוליה של חברי חי"ש ופלמ"ח לתקוף את בסיס כוח המשטרה הנייד בשרונה שליד תל-אביב ובמהלך התקפה זו נפל עם עוד שלושה מחבריו. הוא הובא לקבורה בבית העלמין בנחלת יצחק. הניח הורים ואחות.

בדברי הספד לזכרו נכתב בין היתר: "וביד אימו השכולה אין כל מזכרת ממנו, לא פתק או מכתב, לא תמונה או תצלום. נותרים הזכרונות והיגון עם הכאב שגם בכוח הזמן אין לרפאם".

על שמו של אריה ושלושת חבריו שנפלו בשרונה נקרא רחוב בקריה שבתל-אביב במקום בו נפלו - הוא "רחוב הארבעה"; שמו הונצח גם בספר "ההגנה בתל-אביב" ובחוברת זיכרון "מתוכנו יצאו", לזכר תלמידי ביה"ס תל-נורדאו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה