תפריט נגישות

טוראי אפרים הירש ז"ל

אפרים הירש
בן 20 בנפלו
בן בלומה ואלימלך
נולד בגרמניה
בכ"ו בכסלו תרפ"ח, 20/12/1927
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בכ' בניסן תש"ח, 29/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יפו
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בהמשך הקרב על יפו, נשלח אפרים בראש אחת החוליות לבער את קיני הרוצחים בשטחים המשוחררים. בהיכנס חולייתו של אפרים לאחד הבתים החשודים, נתקלו בהתנגדות עזה. אפרים נפגע ונפל מתבוסס בדמיו. לפני שהוציא את נשמתו הספיק ללחוש: "פצעי אנושים, אמרו להורי שלא יבכו".

ברוח המסורת, כיאה לצאצאיו של ה"חתם סופר", חינכו ההורים את אפרים. אחרי שעלו ארצה מברלין, השתקעו בתל-אביב וכאן למד אפרים בבי"ס יסודי ואחר מכן בגימנסיות "בלפור" ו"נורדיה". משסיים את חוק לימודיו, החל עובד כפרוון, אך הוסיף להשתלם בשעות הערב. אפרים הצנום וגבה הקומה, בעל התפיסה המהירה וההבנה הדקה, גילה התעניינות בשטחים רבים, אך במיוחד הקדיש מזמנו למוסיקה ולתיאטרון.

עם הצטרפו לשורות אצ"ל, פעל זמן-מה במחלקת התעמולה. כאן, נוכחו מפקדיו כי ניחון בסגולות המתאימות לתפקידי מודיעין, ובהמלצתם הועבר בשנת 1945 ל"דלק". מאז עשה רבות במחלקה זו; בעיקובים, בהשגת אינפורמצמיה, בחקירת חשודים ובקיום מגע אמיץ ויעיל עם אנשים שונים. כן עסק ברכישת חומרי גלם בשביל בתי המלאכה לנשק של אצ"ל, ועצותיו בשטח הייצור היו לעזר רב. אחר שסיים קורס למפקדים, החל עוסק גם בהדרכה.

אחרי החלטת האו"ם, ביקש לצאת לקרבות כיבוש, אולם חזקה עליו ההוראה להוסיף ולעסוק בענייני מודיעין. בין היתר, שימש באותם ימים כקצין קשר עם ה"הגנה". ביום הראשון לקרבות על יפו, חזר על בקשותיו לצאת עם הפורצים, אך גם הפעם הושבו פניו ריקם. רק ביום הששי לקרבות נתבשר כי עליו לצאת לפעולת סריקה, ובפעולה זאת נפל. יחד אתו נפלו נח גריזק ואהרן צוקרמן.



בניית אתרים: לוגו חברת תבונה