תפריט נגישות

רב"ט מנחם דוניוס דגני ז"ל

מנחם דגני
בן 21 בנפלו
בן אילנה ושרגא
נולד בהונגריה - בודפשט
בכ"ו בכסלו תש"ח, 9/12/1947
התגורר בעין גב
התגייס ב-נובמבר 1966
שרת בחיל הים
יחידה: אח"י דקר
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ט בטבת תשכ"ח, 30/1/1968
מקום נפילה: צוללת אח"י דקר
באזור האגן המזרחי של ים התיכון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: הורים, שרגא ואילנה

קורות חיים

בנם-יחידם של שרגא ואילנה. נולד ביום כ"ו בכסלו תש"ח (9.12.1947) בבודפשט, בירת הונגריה. ההורים סבלו קשות בימי השואה ותלאותיהם לאחר מלחמת-העולם השנייה היו רבות.

בשנת 1957 עלתה המשפחה לארץ, התיישבו בטבריה ואילו הבן התחנך בעין-גב ונעשה לאחד מחברת-הילדים והנוער של הקיבוץ. בהשפעת הנער עברו גם ההורים לעין-גב ונתקבלו כחברים, לאחר שסיים את לימודיו בו למד מנחם ב"בית ירח", בית-הספר התיכון שבעמק-הירדן. היתה לו נטייה עזה למוסיקה ולספרות. כן אהב שחייה ומאד רצה להצטרף לחיל-הים בבוא היום. בהגיע תורו להתגייס ביקש מהוריו ומהקיבוץ כי יאפשרו לו זאת ועמד על דעתו בתוקף כי יסכימו לכך למרות היותו בן יחיד להוריו.

בנובמבר 1966 אמנם גויס לצה"ל לחיל אשר רצה לשרת בו. בהיותו בשירות שמר מנחם על קשר מכתבים הדוק עם הוריו וחבריו ורק לאחר שהתבלט בעבודתו השקטה, המסורה והיעילה והוכיח את עצמו כאהוב על כל מי שהכיר אותו, שובץ לשירות בצוללות.

הוא הוסמך כצוללן במאי 1967. היו לו סיכויים טובים להתקדם בשירות. הוא נשלח לאנגליה כאשר צורף לצוות "דקר" אך בהיות הצוללת בדרכה לנמל-הבית ובהימצאה בנתיב הים שבין גיברלטר לחיפה נותק הקשר עמה ושוב לא נתחדש. זה היה ביום כ"ד בטבת תשכ"ח (25.1.1968). הרבנות הצבאית הראשית קבעה כי תאריך פטירתו של מנחם בשעת מילוי תפקידו יחד עם השאר, הוא יום כ"ט בטבת תשכ"ח (30.1.1968).

מאחר שמנחם נמנה עם חברי-הצוות הנעדרים הוצבה לו מצבת-זכרון בתוך האנדרטה לזכר אנשי-"דקר" אשר בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים. בספרו "ששה ימים ב'דקר'" לערן שורר הובאה תמונתו וכן הונצח שמו וזכרו. בבית העלמין בעין-גב הוקמה מצבה לזכרו וכן ברחבת הזכרון ובחדר הזכרון של הקיבוץ.



הצוללת אח"י "דקר" נמצאה ביום שישי י"ג בסיון תשנ"ט 28.5.1999 בים התיכון.

באתר: 41 33 צפון 43 29 מזרח, בעומק 2900 מטר.

זמן טביעה משוער: 25 ינואר 1968- כ"ה בטבת תשכ"ח לפנות בוקר.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה