* מידע נוסף
תפריט נגישות

סרן אברהם סטניסלבסקי ז"ל

ח'אן ארנבה - 1973

ההבקעה של חטיבת רן שריג

ההבקעה של חטיבת רן שריג בח'ן ארינבה

לפי הערכת הצבא הסורי עתיד המאמץ העיקרי של צה"ל להיעשות בציר קניטרה - ח'אן ארינבה - סעסע ולכן ערך בגזרתו את מערכי הנ"ט העיקריים.
משימת ההבקעה הוטלה על חטיבת השריון של רן שריג, שכללה שני גדודי טנקים - גדוד הסיור האוגדתי בפיקוד רס"ן חנני (19 טנקים) וגדוד בפיקוד רס"ן גיורא (11 טנקים). היעד שהחטיבה היתה אמורה להגיע אליו היה צומת ח'אן ארינבה.
כבר בשלב תחילת התנועה הונחתה על הטנקים אש ארטילרית כבדה שנפגעו בה 3 טנקים. עם חציית שטח ההפקר נתקלו הטנקים במסך צפוף של אש נ"ט ואש טנקים. גדוד הסיור נבלם בשדות המוקשים ושאר המכשולים שזרעו הסורים משני צדי הכביש ועד מהרה יצא כולו מכלל פעולה. הגדוד השני פרץ על הכביש במהירות, כשהוא סופג אש כבדה. חלק מכליו נפגעו ובערו אך האחרים עקפו אותם בלי להאט את הקצב ו- 5 מהם הצליחו להגיע אל הצומת. בדרך נותרו 25 טנקים, חלקם שרופים או פגועים וחלקם סובלים מתקלות טכניות. אבידות החטיבה היו 12 הרוגים וכ- 50 פצועים, ביניהם המג"ד רס"ן גיורא שנפצע קשה, ומג"ד הסיור חנני.
במשך הלילה סייעו מעט הטנקים של החטיבה לגדוד הצנחנים לטהר כליל את מתחם ח'אן ארינבה. במקביל החל המח"ט בארגון הכוחות, בפינוי הנפגעים מהשטח, בטיפול בטנקים שאפשר לתקנם, ובקליטת טנקי סנטוריון חדשים של "כוח נתי".
לקראת בוקר נסתיימה ההתארגנות. החטיבה כללה גדוד טנקים (24 טנקים) בפיקוד סא"ל אריאלי, ואת גדוד הסיור האוגדתי (15 נגמ"שים בלבד) בפיקוד הסמג"ד.

תוך הספר "אטלס כרטא לתולדות מדינת ישראל"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה