* מידע נוסף
תפריט נגישות

סגן משה מושיקו גרשוביץ ז"ל

פלמ"ח - הפעולות העיקריות במבצע

הפעולות העיקריות במבצע

- בליל 15.4.48 תקף כוח מהגדוד החמישי את סריס ונכשל. בלילה שלמחרתו הצליח הגדוד לכבוש את הכפר.
- ב- 17.4.48 עם שחר יצאה מתל-אביב שיירה שכללה כ- 130 משאיות ויותר, הגיעה לירושלים לקראת צהריים, פרקה את מטענה ולקראת ערב חזרה לשפלה.
- הניסיונות לכבוש את הכפר צובא - לא הצליחו. אור ל- 18.4 תקף הגדוד הרביעי את צובא. הלוחמים טיפסו במעלה הגבעה והגיעו עד למרגלות המבצר, שמורדותיו היוו כעין חומה המתנשאת לגובה 3 מטרים. המגינים המטירו אש, שלא איפשרה לטפס על החומה.
עמוס חורב, הסמג"ד, שפיקד על ההתקפה, העריך כי לא ניתן יהיה להגיע להכרעה לפני אור הבוקר, ונתן הוראה להפסיק את ההתקפה ולסגת.

אור ל- 19.4 תקף הגדוד את צובא שנית. נמצא כי הדרך העולה לכפר ממזרח מגיעה לכפר מצידו הדרומי, שבו אין חומה. התוכנית קבעה כי משוריינים ישמשו כבסיס-אש וישתקו את אש המגינים מהכפר. באותו זמן יסתערו לוחמי הפלמ"ח מהצד נטול החומה. המשוריינים יצאו מהקסטל ובדרכם נתקלו במחסומי אבנים שהציבו הערבים. פירוק המחסומים ארך זמן רב, ושוב העריך המפקד עמוס חורב כי הזמן שנותר עד לאור לא יספיק להשלים את ההתקפה, וגם בפעם הזאת הורה לסגת.
- בליל ה- 19.4.48 ביצע כוח מהגדוד החמישי פשיטה על הכפרים אל-קובאב ובית-ג'יז.
- ב- 19.4.48 יצאה בשעות הבוקר לירושלים שיירת ענק , שכללה כ- 300 משאיות נושאות כ- 1000 טון. כעבור שלוש שעות הגיעה השיירה לירושלים, פרקה מטענה וחזרה בו ביום לשפלה.
- בליל ה- 20.4.48 כבש הגדוד הרביעי את הכפרים בידו ובית-סוריכּ, ששכנו מצפון לקטע הכביש מן הקסטל לקריית-ענבים.
תוכנית ההתקפה הגדודית קבעה את המשימות הבאות: הפלוגה המסתערת תנוע מהקסטל ותכבוש את הכפר. פלוגת עתודה תצא ממעלה-החמישה, תעבור ליד הראדאר ותתפוס את הגבעה החולשת על בית-סוריכּ ממערב. פלוגת עתודה שנייה תצא ממעלה-החמישה לעבר בידו. בדרכים המובילות לבידו יוצבו חסימות, שימנעו מתגבורות להגיע לכפר בעת הקרב . מטה הגדוד התכוון להתמקם על גבעת הראדאר.
בעת תנועת הכוחות התעכבה הפלוגה הפורצת, והמג"ד טבנקין הורה לפלוגת העתודה של חיים פוזננסקי ('פוזה'), שכבר נערכה במקומה ממערב לכפר, לבצע את ההסתערות על הכפר. הכפר הגדול הוכרע כמעט ללא התנגדות, והמג"ד ערך את כוחותיו לכיבוש בידו. לפלוגה שהגיעה מהקסטל הורה המג"ד לפוצץ את בתי הכפר בית-סוריכּ, ועל מ"פ פלוגת העתודה השנייה, אורי בן-ארי, הטיל לכבוש את בידו, עם פלוגת 'פוזה' כעתודה. גם הכפר בידו נפל כמעט ללא התנגדות. תגבורת שניסתה להגיע מרמאללה נתקלה בחסימה שהציב מרדכי בן-פורת, עלתה על מוקשים ונבלמה.
- בעקבות כך עברה ב- 20.4.48 שיירה של כ- 250 מכוניות לירושלים - 'שיירת הראל'.
- משטרת אבו-גוש נכבשה ב- 21.4.48.בסך הכל היו במבצע 19 חללים: 13 מחט' הראל, 5 מחט' 6 ואחד מחט' 5. וכן 48 פצועים.
המבצע הסתיים כאשר חטיבת ‘הראל’ הועברה לירושלים, כדי להשתתף במבצע 'יבוסי'.
שמות הנופלים מקרב לוחמי הפלמ"ח: מכבי מוצרי; יעקב סטוצקי; יוסף סימבול; יצחק זינגר; ישראל שוורץ; יעקב בכר; משה גרשוביץ; צדוק גול; יוסף מנין; זהר מאיר; רחביה ברמן; יהושע רבינוביץ;

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה