תפריט נגישות

רב"ט חיים שחם שטיינברג ז"ל

קו"ח מתוך ספר "בנינו" רמה"ש


נולד בשנת 1946 בגרמניה להוריו פליטי השואה. הם היו ציונים וכעבור שנה עלו ארצה והשתקעו בגבעת שמואל, הסמוכה לבני ברק. בשנת 1954 העתיקו מושבם לתל אביב, לרמת הטייסים ושם המשיך בלימודיו. בבית ספר תיכון למד במגמה ביאולוגית, אם כי היה הומאניסט. לפי חפיסת עולמו השתייך ל"תנועה המאוחדת" לגרעין "גלעד" שיצא להכשרה לקיבוץ חמריה בעמק בית שאן. לא נשאר במשק לאחר השירות, מכיון שסבור היה שלא ימצא סיפוק בעבודה חקלאית לכל חייו. למד כלכלה וסטאטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב ועבד במשרד הראשי של רשות הנמלים. נשא לאשה את נורית והיא ילדה לו בת בשם הילה.

הוריו שמחו מאד כשנולד להם בנם זה. פליטי השואה ראו בלידת בנם על אדמת גרמניה נצחון גמור על הנאצים, שניסו למחוק את העם היהודי ממפת העמים והנה במקום זה הם נמחקו ועם ישראל חי. הם לא רצו לשהות על האדמה המקוללה ועלו בהזדמנות הראשונה לארץ ישראל. חיים היה בן שנתיים בסך הכל בפרוץ מלחמת השיחרור ואביו התגייס לצה"ל. הוא אהב מאד את אביו והתגעגע אליו. הדבר בא לידי בטוי בכך שבגן הילדים התהלך עם תמונת אביו בידו.
משהתבגר רצה להיות חלוץ. עבד במחנות עבודה שונים במעין צבי, בכפר עזה, בדגניה, בחמדיה. כאשר עבר בדיקות רפואיות לקראת גיוסו לצבא, קיבל תשובה שלילית. הוא לא וויתר ופנה שוב ושוב עד שקיבל תשובה חיובית.
הדבר הפליא את חבריו וידידיו, מכיון שידעו, כי בבית הספר התיכון שוחרר מפעולות גופניות בשל דלקת פרקים.
הוא הסתיר עובדה זו והצטרף לחבריו שפנו למסלול קרבי. לא היה לו כושר פיזי, אולם במקום, בו נכשלו בעלי כושר גופני מעולה, הצליח הודות לכח רצונו הבלתי רגיל.
הודות להתנהגותו נחשב לבעל כושר קרבי מקסימלי וכך נפתחה בפניו הדרך לחיל הצנחנים, החיל אליו רצה להתגייס בכל מחיר. האימונים אותם עבר, היו קשים, אולם הוא לא נשבר אף פעם.
במלחמת ששת הימים היה בין מקבלי מדליית שיחרור ירושלים.
אחד מחבריו הטובים שהכירו מנוער וידע את מגבלותיו הגופניות שהצליח כה יפה להסתירן, שאלו לעתים קרובות בראותו בשירות הקשה בקרב הצנחנים:
מדוע לך כל זאת? תוריד את הפרופיל...
תשובתו היתה תמיד, מספר אותו חבר, רביד:
אם כולם ינהגו כך, מי יילחם?
ממשיך אותו חבר:
כאשר שמעתי שחיים נפל נתקפתי בדכאון עמוק ולא רק בגלל העובדה שאיבדתי חבר. חיים היה צדיק בעיני. הרבה פעמים אמרתי לו שמספיק להיות "למד ווניק".
חיים חשב שאני צוחק, אולם אני התכוונתי לכך במלוא הרצינות.
סדום היתה ניצלת בזכות כמה צדיקים - מסיים אותו חבר, המדינה ניצלה במלחמת יום הכיפורים בזכות אותו חיימקה ושכמותו...
נפל כצנחן במלחמת יום הכיפורים...

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה