תפריט נגישות

רב"ט שלום דחבש ז"ל

דברים לזכרו מאת שמואל


שלום איננו. חלפו ל' ימים מאז נפל מפגיעות אויב, אך טרם התאוששנו מעוצמת המכה. עודני זוכר את יום בואו אלינו לקיבוץ. קבוצת נערים הגיעה. בכוונתם היה לרכוש מקצוע. מלכתחילה בלט ביניהם בחור שחרחר גבה-קומה, פניו הפיקו תבונה ורצינות. אכן, הרושם הטוב הראשון לא איכזב. ברבות הימים נוכחו מדריכיו וחבריו לעבודה, כי ענין להם עם נער אשר יודע דרכו ובכשרון והתמדה חותר לקראת מטרתו.
הלבטים המלווים את גיל הנעורים לא פסחו על שלום. השפעת הסביבה, אשר זרה היתה תחילה, החלה לפעול את פעולתה. לאט, לאט התחיל לראות את הקבוץ בכל היקפו על האור והצל אשר בו. הנער בגר והגיע לפרשת דרכים. עליו להחליט לאן פניו מועדות בעתיד.
המהפכה אשר התחוללה בתוכו זיעזעה את כל תפיסתו. על החיים, צורתם ואופים. הכניסה לתנועת "השומר הצעיר" היה מאורע חגיגי. השתיכות לתנועת הנוער קשורה בשמחת חיים אבל גם מחייבת ודורשת. שלום החליט על דרכו בלב שלם. אכן, לא חדל שלום לאף רגע להיות חלק אינטגרלי ופעיל של החברה. חבריו אהבוהו והעריכוהו. לא מעט הודות להשפעתו נתגבשה החבורה לחברה מגשימה.
שעת הגיוס הגיעה. מבחן קשה לכל אדם וקבוצה. נחוץ כוח מלכד ומדרבן על-מנת להתגבר על המכשולים הפיזיים והנפשיים הרבים. ראינו את שלום בהתיצבותו בראש הקבוצה כאשר מחשבה אחת מפעמת בו "להוכיח לכולם שקבוצה שומרית אנחנו ולפאר את שם התנועה והחברה בשורות צה"ל". אולם לא רק כחבר נאמן לתנועה הצטיין שלום, אלא בלט גם בכשרונותיו הצבאיים. סבילות, יכולת של קליטת החומר והשליטה המעשית בו הם התכונות החשובות של חייל טוב. כל אלה היו גם תכונותיו של שלום. מפקדיו ראו בו את האדם והחייל אשר יכול לפקד על חבריו ולהובילם לקרב ושלחוהו להכשרה נוספת לקורס מ"כפים. כאשר הצורך הדחוף זרק את חניכי הקורס לשדה הקרב, נתמנה שלום למ"כ בפועל. הועמד לפקד על חבריו מהקורס. היה זה כבוד והישג עבורו אבל גם משימה ותפקיד מחייב.
והנה נגדע האילן הצעיר בטרם עת. לא נראך יותר שלום עובד ליד המחרטה או מתהלך במשק ולא נשמע עוד את קולך השקול, רווי בינה באספות ושיחות בין חברים. אינך עוד בינינו אך זכורנך ינצר עמנו לנצח.

שמואל ה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה